Metóda Sindelar
Metodiku Sindelar vyvinula rakúska klinická psychologička a psychoterapeutka Univ. Doz. Dr. Brigitte Sindelar. Je určená na zachytenie a nápravu čiastkových vývinových deficitov v spracovávaní informácií.
Podľa Brigitte Sindelar je komplexný výkon v písaní a čítaní výsledkom prepojenia čiastkových procesov spracovávania informácií. Teoretický model opierajúci sa o poznatky z kognitívnej psychológie, vývinovej psychológie a neuropsychológie, z ktorého autorka vychádza sa rientuje na „celok“ procesov spracovávajúcich informácie („čiastkové výkony“) z pohľadu prepojenia jednotlivých elementov.
Metodika sa zameriava na sledovanie:
- schopnosti dieťaťa zamerať sa na dôležité informácie,
(schopnosť diferenciácie figúry a pozadia, zameranie pozornosti)
- schopnosť rozlišovať veci podobné od vecí totožných, analyzovať celok na časti,
(schopnosti vizuálnej a auditívnej diferenciácie a členenia ako funkcie vnímania)
- schopnosť spojiť videný obraz s počutým slovom (potrebné k naučeniu sa písmen),
(funkcia intermodálneho kódovania)
- schopnosť uchovať si videnú a počutú informáciu v krátkodobej i dlhodobej pamäti,
(schopnosť optickej, akustickej a intermodálnej krátkodobej a dlhodobej pamäti)
- schopnosť správne vnímať a pochopiť javy a skutočnosti tak, ako nasledujú po sebe a tak plánovať a koordinovať svoje správanie,
(funkcia seriality)
- schopnosť orientovať sa na vlastnom tele a v priestore, vnímať priestorové vzťahy medzi predmetmi a javmi;
(schopnosť vnímania telesnej schémy, priestorová orientácia)