Porucha sluchového spracovávania a primitívne reflexy u detí

Kľúčové body článku:

  • Sluchové spracovávanie je schopnosť mozgu interpretovať zvukové informácie, nie len ich počuť
  • Pretrvávajúce primitívne reflexy môžu významne ovplyvniť kvalitu sluchového spracovávania
  • Sluchový tréning JIAS je efektívna intervenčná metóda na zlepšenie auditívnych schopností
  • Neurologická nezrelosť sa dá tréningom postupne zlepšovať

Možno ste si už všimli, že vaše dieťa má ťažkosti porozumieť pokynom v hlučnom prostredí, aj keď mu sluch funguje úplne normálne. Alebo sa vám zdá, že „nepočúva“, hoci vidíte, že sa snaží naplno sústrediť. Porucha sluchového spracovávania je neurologická ťažkosť, ktorá ovplyvňuje spôsob, akým mozog interpretuje zvukové informácie – nie je to problém so sluchom samotným, ale s tým, ako mozog spracováva to, čo uši zachytia. V tomto článku si vysvetlíme, čo presne táto ťažkosť znamená, ako súvisí s primitívnymi reflexami, a ako môže sluchový tréning JIAS pomôcť vášmu dieťaťu lepšie zvládať každodenné situácie v škole i doma.

Obsah článku

Niekoľko našich klientov si všimlo, že ich deti majú ťažkosti s porozumením pokynov v hlučnom prostredí, aj keď im sluch funguje normálne. Porucha sluchového spracovávania je ťažkosť, ktorá postihuje spôsob, akým mozog spracováva zvukové informácie – nie je to problém so sluchom samotným, ale s tým, ako mozog interpretuje to, čo uši zachytia.

V Centre Avare sa často stretávame s deťmi a dospelými, ktorí zažívajú ťažkosti s auditívnou pamäťou, sluchovou diskrimináciou alebo porozumením reči v hluku. Naša prax ukázala, že tieto ťažkosti často súvisia s nezrelými primitívnymi reflexami a dajú sa účinne riešiť pomocou špecializovaných intervenčných metód.

Porucha sluchového spracovávania, Centrum Avare

Čo je porucha sluchového spracovávania?

Sluchové spracovávanie je komplexná schopnosť mozgu rozpoznať, interpretovať a porozumieť zvukovým informáciám. Jednoducho povedané – aj keď uši zachytia zvuk, až mozog rozhoduje, čo ten zvuk znamená.

Základné komponenty sluchového spracovávania

Zdravé sluchové spracovanie zahŕňa niekoľko kľúčových schopností:

Porozumenie reči

Porozumenie reči v hluku je schopnosť sústrediť sa na hovorenú reč napriek rušivým zvukom v okolí. V triede alebo v školskej jedálni môže byť pre dieťa s poruchou sluchového spracovania takmer nemožné rozumieť učiteľovi alebo svojím kamarátom.

Sluchová diskriminácia

Sluchová diskriminácia umožňuje rozlišovať podobné zvuky, napríklad hlásky „p“ a „b“ alebo „k“ a „g“ v slovách. Deti s ťažkosťami v tejto oblasti majú problém rozoznať jemné rozdiely medzi zvukmi.

Auditívna pamäť

Auditívna pamäť zahŕňa schopnosť zapamätať si a zopakovať sluchové informácie. Dieťa si môže mať problém zapamätať viacstupňové pokyny alebo sled inštrukcií.

Lokalizácia zvuku

Lokalizácia zvuku pomáha určiť, odkiaľ zvuk prichádza – zľava, sprava, spredu alebo zozadu. Táto schopnosť je dôležitá pre orientáciu v priestore a bezpečnosť.

Rozdiel medzi sluchom a sluchovým spracovávaním

Kľúčové je pochopiť, že sluchové spracovávanie nie je to isté ako dobrý sluch. Dieťa môže mať úplne normálny sluch, ale problém s tým, ako mozog spracováva zvukové informácie. Ide teda o neurologickú ťažkosť, nie o poškodenie ucha.

Ako sa prejavuje u detí?

Rodičia si môžu všimnúť tieto charakteristické príznaky poruchy sluchového spracovávania:

Ťažkosti v školskom prostredí

Deti často zažívajú ťažkosti s porozumením reči v hluku školskej triedy. Môžu sa zdať nepozorné alebo nesústredené, hoci v skutočnosti sa úporne snažia rozumieť tomu, čo učiteľ hovorí.

Problémy s nasledovaním viacstupňových pokynov sú ďalším častým príznakom. Dieťa môže rozumieť prvej časti inštrukcie, ale stráca sa pri zložitejších pokynoch.

Ťažkosti v školskom prostredí

Časté „Počul som, ale nerozumel som“ je typické vyjadrenie detí s poruchou sluchového spracovávania. Môžu požiadať o zopakovanie informácie alebo odpovedať neadekvátne na otázky.

Slabá sluchová pamäť sa prejavuje ako neschopnosť zapamätať si básničky, pesničky alebo jednoduché inštrukcie. Dieťa môže mať problém zopakovať telefónne číslo alebo adresu.

Akademické komplikácie

Ťažkosti s učením sa jazykov môžu zahŕňať problémy s výslovnosťou, slovnou zásobou a gramatikou. Deti majú často ťažkosti rozlišovať podobné zvuky v cudzích jazykoch.

Problémy s čítaním a pravopisom súvisia so slabou fonologickou schopnosťou – dieťa má ťažkosti prepojiť zvuky s písmenami.

Súvislosť s primitívnymi reflexami

Naša dlhoročná prax v Centre Avare ukázala, že porucha sluchového spracovávania často súvisí s pretrvávajúcimi primitívnymi reflexami. Tieto automatické reakcie sú normálne u novorodencov, ale mali by sa integrovať počas prvého roku života.

Ako primitívne reflexy ovplyvňujú sluchové spracovávanie

Nezrelé reflexy môžu spôsobiť neurologickú nestabilitu, ktorá sa prejavuje v niekoľkých oblastiach:

Zvýšená citlivosť na zvuky nastáva, keď nervový systém nie je dostatočne zrelý na filtrovanie nepodstatných zvukov. Dieťa sa ľahko rozptýli hlukom klimatizácie, škrabaním ceruzky, krokmi na chodbe alebo prechádzajúcou električkou na ulici.

Narušená koordinácia zmyslov znamená, že mozog má problém spojiť sluchové informácie s vizuálnymi podnetmi. Dieťa môže mať ťažkosti sledovať učiteľa, ktorý hovorí a súčasne píše na tabuľu.

Problémy s pozornosťou a koncentráciou vznikajú, keď značnú časť energie nervového systému spotrebováva udržanie základnej stability. Na spracovanie reči a zvukov tak ostáva menej kapacity.

Neurologické súvislosti

Mozgová plasticita umožňuje nervovému systému sa adaptovať a rozvíjať aj v neskoršom veku. To je dôležitá správa pre rodičov – aj keď sa ťažkosti prejavia až v škole, stále sa dajú účinne riešiť.

Bilaterálna integrácia je schopnosť oboch hemisfér mozgu spolupracovať. Pretrvávajúce primitívne reflexy môžu túto spoluprácu narušiť, čo ovplyvňuje kvalitu sluchového spracovania.

Etiológia, diagnostické a rehabilitačné metódy pre deti s poruchami centrálneho sluchového spracovania je rozsiahly prehľadový výskum publikovaný v roku 2024, ktorý analyzuje súčasné poznatky o poruchách sluchového spracovania u detí. Štúdia poskytuje komplexný pohľad na prevalenciu, príčiny a terapeutické prístupy k APD na základe literatúry publikovanej v rokoch 1986-2024.

Autori identifikujú tri hlavné kategórie APD podľa etiológie:

  • vývojová APD (prítomná u detí bez identifikovateľnej príčiny)
  • získaná APD (spojená s prenatálnymi alebo postnatálnymi udalosťami ako mŕtvice, kyslíkový deficit)
  • sekundárna APD (vznikajúca po strate sluchu v dôsledku dlhotrvajúcich infekcií stredného ucha)

Prevalencia sa pohybuje medzi 3-5% detí školského veku, pričom rôzne štúdie uvádzajú aj vyššie čísla až do 20%.

Štúdia zdôrazňuje potrebu multidisciplinárneho prístupu pri diagnostike a liečbe, ktorý zahŕňa audiológov, psychológov, logopédov a špeciálnych pedagógov. Medzi najpoužívanejšie intervenčné metódy patrí individualizovaný JIAS sluchový tréning, Tomatis neurosenzorická stimulácia alebo ďalšie špecializované sluchové tréningy.

Sluchový tréning JIAS ako riešenie

JIAS sluchový tréning je špecializovaná intervenčná metóda, ktorá pomáha zlepšiť schopnosť mozgu spracovávať zvukové informácie. V Centre Avare túto metódu používame už viac ako 10 rokov s výbornými výsledkami.

Ako JIAS funguje?

Tréning využíva špeciálne upravenú hudbu, ktorá stimuluje rôzne časti sluchového systému. Dieťa počúva 10-15 minút denne špecializovanú individualizovanú zvukovú nahrávku cez kvalitné štúdiové slúchadlá.

Individuálne nastavenie znamená, že každý program je vytvorený na mieru konkrétnym potrebám dieťaťa. Zohľadňujeme výsledky diagnostiky, vek a špecifické ťažkosti.

Pre koho je JIAS vhodný?

Intervenčná metóda sluchový tréning JIAS je vhodná pre:

  • Deti s poruchou sluchového spracovania
  • Deti s ťažkosťami s auditívnou pamäťou
  • Žiakov s problémami koncentrácie v hlučnom prostredí
  • Deti s oneskorením rečového vývinu
  • Dospelých s podobnými ťažkosťami

Ako prebieha tréning

  • Diagnostická fáza zahŕňa podrobné premeranie sluchového spracovávania a identifikáciu špecifických oblastí, ktoré potrebujú podporu.
  • Príprava programu trvá 1-2 hodiny. Vytvárame individuálnu zvukovú nahrávku na základe diagnostických výsledkov.
  • Aktívna fáza trvá 4-8 mesiacov. Dieťa počúva denne 10-15 minút pripravenú špecializovanú nahrávku, ideálne v rovnakom čase.
  • Kontrolné merania vykonávame každé 4-6 týždňov na monitorovanie pokroku a prípadné úpravy programu.

Čo môžete očakávať

Prvé zlepšenia sa často prejavia už po 2-3 týždňoch tréning. Rodičia si všímajú:

  • Lepšie porozumenie pokynov
  • Zlepšenú schopnosť sústrediť sa v hlučnom prostredí
  • Kratší čas potrebný na spracovanie informácií
  • Zlepšenú pamäť na sluchové informácie

Dlhodobé výsledky zahŕňajú stabilné zlepšenie sluchového spracovávania, lepšie akademické výsledky a zvýšenú sebadôveru dieťaťa.

Praktické kroky pre rodičov

Ak máte podozrenie na poruchu sluchového spracovania u vášho dieťaťa, môžete urobiť tieto kroky:

Pozorovanie doma

Všímajte si, ako dieťa reaguje na pokyny v tichom prostredí verzus v hlučnom. Robte si poznámky o situáciach, kedy má najväčšie ťažkosti.

Testujte sluchovú pamäť jednoduchou hrou – povedzte 3-4 slová a poprosíte dieťa, aby ich zopakovalo v správnom poradí.

Sledujte úroveň pozornosti pri rozhovoroch. Dieťa s poruchou sluchového spracovávania sa môže zdať nepozorné, ale v skutočnosti sa úporne snaží rozumieť.

Úpravy domáceho prostredia

Znížte úroveň hluku v domácnosti, najmä pri vykonávaní domácich úloh alebo dôležitých rozhovoroch.

Hovorte pomaly a jasne, udržujte očný kontakt a uistite sa, že máte plnú pozornosť dieťaťa predtým, ako začnete hovoriť.

Používajte vizuálne podpory – kombinujte slovné pokyny s obrázkami alebo písanými poznámkami.

Kedy vyhľadať odbornú pomoc?

Neváhajte nás kontaktovať, ak si všimnete tieto varovné signály:

  • Dieťa často prosí o zopakovanie informácií
  • Má ťažkosti plniť viacstupňové pokyny
  • Vyzerá zmätene v hlučnom prostredí
  • Akademické výsledky nezodpovedajú jeho intelektuálnym schopnostiam

Čím skôr sa začne s intervenciou, tým lepšie výsledky môžeme dosiahnuť. Mozgová plasticita (neuroplasticita) je najvyššia v detskom veku, ale aj dospelí môžu výrazne profitovať z cielených tréningových programov.

Perzistencia primitívnych reflexov a súvisiace motorické problémy u zdravých predškolských detí je klinický výskum na 35 zdravých deťoch vo veku 4-6 rokov z poľského predškolského zariadenia. Štúdia skúmala tri kľúčové primitívne reflexy (ATNR, STNR, TLR) pomocí päťbodovej škály a psychomotorické schopnosti testom MOT 4-6. Výsledky preukázali štatisticky významný inverzný vzťah medzi závažnosťou primitívnych reflexov a motorickou efektívnosťou.

Základné hodnoty zo štúdie:

  • Pretrvávajúce reflexy: 89% detí malo aspoň jeden nezintegrovaný reflex, len 11% bez reflexov
  • Najčastejší reflex: ATNR ľavý u 66% detí
  • Psychomotorický vývoj: 9% narušený, 29% oneskorený, 59% normálny, 3% veľmi dobrý
  • Štatistická súvislosť: Inverzná korelácia p < 0.05, R = -0.34
  • Pohlavie: Dievčatá vykazovali lepšiu integráciu reflexov než chlapci
  • MOT 4-6 skóre: Priemer 15 bodov zo 34 možných (SD = 4.7)
  • Najťažšia úloha: Len 6% detí zvládlo úlohu 6 (chytanie paličky)

Často kladené otázky

Môže mať dieťa poruchu sluchového spracovania, aj keď má normálny sluch?

Áno, porucha sluchového spracovávania nie je problém so sluchom samotným, ale s tým, ako mozog spracováva zvukové informácie. Dieťa môže mať úplne normálny sluch, ale problémy s interpretáciou toho, čo počuje. Ide o neurologickú ťažkosť, ktorá sa týka spracovania informácií v mozgu, nie poškodenia ucha.

Prvé pozitívne zmeny si rodičia často všimnú už po 2-3 týždňoch pravidelného tréningu. Významné zlepšenie sa prejaví zvyčajne po 2-3 mesiacoch. Kompletný tréningový cyklus trvá 3-6 mesiacov, v závislosti od individuálnych potrieb dieťaťa a závažnosti ťažkostí. Dôležitá je pravidelnosť – denný 10-15 minútový tréning prináša najlepšie výsledky.

Áno, porucha sluchového spracovania a ADHD sa často vyskytujú súčasne. Obe ťažkosti môžu mať spoločný pôvod v nezrelosti nervového systému a pretrvávajúcich primitívnych reflexoch. Deti s ADHD majú často problémy s auditívnou pozornosťou a spracovaním sluchových informácií v hlučnom prostredí. Sluchový tréning JIAS môže pomôcť zlepšiť oba problémy súčasne.

Áno, mozgová plasticita umožňuje zlepšenie v každom veku, hoci je najvyššia v detskom veku. Dospelí s poruchou sluchového spracovania môžu profitovať z JIAS tréningu, najmä ak majú ťažkosti s porozumením reči v hlučnom prostredí, pamäťou na sluchové informácie alebo koncentráciou. Program sa individuálne prispôsobuje potrebám a životnému štýlu dospelého klienta.

Pre informácie o cenách JIAS sluchového tréningu nás kontaktujte telefonicky alebo emailom. Každý program je individuálny, preto aj cenové podmienky sa stanovujú po diagnostike a konzultácii.

JIAS sluchový tréning je neinvazívna metóda bez vedľajších účinkov. V prvých dňoch môže dieťa pociťovať mierne únavu alebo náladovosť z dôvodu zvýšenej aktivity mozgu, čo je normálna reakcia na začínajúce zmeny.

Ako ďalej

Porucha sluchového spracovania môže významně ovplyvniť kvalitu života dieťaťa, ale s správnym prístupom sa dá účinne riešiť. Naša 15-ročná prax v Centre Avare ukázala, že kombinácia sluchového tréningu JIAS s prácou na integrácii primitívnych reflexov prináša vynikajúce výsledky.

Informácie v tomto článku nie sú náhradou za odbornú konzultáciu. Pre presné posúdenie stavu vášho dieťaťa a návrh vhodnej intervencie sa obráťte na kvalifikovaných odborníkov.

Kontaktujte Centrum Avare

Nebojte sa na nás obrátiť s akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa sluchového spracovania vášho dieťaťa. Radi vám vysvetlíme, ako prebieha diagnostika a aká intervenčná metóda by bola pre vaše dieťa najvhodnejšia.

V Centre Avare v Bratislave poskytujeme JIAS sluchový tréning pre deti z celého Slovenska. Naše služby využívajú aj rodiny z Košíc, Žiliny, Prešova a ďalších miest.

Každé dieťa má právo dosiahnuť svoj plný potenciál – my vám pomôžeme nájsť cestu, ako to dosiahnuť.

Poruchy sluchovéh spracovávania, Centrum Avare

Ďalšie zaujímavé články

Vzdelávanie a kurzy

Vzdelávanie a kurzy

Pred pár dňami som dostala správu s takouto fotografiou, ktorá ma rozosmiala, a zároveň veľmi