Obrazovky – kto komu dnes slúži

Čo vy a displeje? Koľko hodín denne trávite s telefónmi, počítačmi, či televíziou? Ak aj teraz čítate tento post, používate nejaký druh obrazovky. Nie sme bojovníci proti technológiám, no naša prax nás čím ďalej tým viac presviedča o tom, že technológie sú dobrým sluhom, ale zlým pánom.

Štatistiky nám hovoria, že priemerný slovenský dospelý strávi na obrazovkách 6 hodín a 42 minút denne, z toho 2 hodiny a 27 minút na mobile (zvyšné časy sú údaje trávenia času na televízii, počítači alebo tablete). Tieto údaje pochádzajú z prieskumu Gemius Audience Measurement Slovakia za rok 2023, takže dnes to môže byť este o trochu viac.

Svetová zdravotnícka organizácia WHO vydala nasledovné odporúčania pre používanie obrazoviek:

Deti do 2 rokov

Pre deti od 2 do 5 rokov

  • Vyhnite sa ponúkaniu obrazoviek dieťaťu úplne.
  • Obmedzte čas strávený pred obrazovkou na maximálne 1 hodinu denne.
  • Vyberte si kvalitné programy a aplikácie, ktoré sú vhodné pre vek dieťaťa.
  • Interagujte s dieťaťom pri používaní obrazoviek a mobilných zariadení.

Pre deti od 6 do 12 rokov

Pre deti od 6 do 12 rokov

  • Obmedzte čas strávený pred obrazovkou na maximálne 2 hodiny denne.
  • Podporujte dieťa v aktivitách, pri ktorých nepotrebujú obrazovky (fyzická aktivita, čítanie a trávenie času s rodinou a priateľmi)
  • Ak si stanovíte pravidlá pre používanie obrazoviek – dodržujte ich!
  • Obmedzte čas strávený pred obrazovkou na 2 hodiny denne.
  • Robte si prestávky od obrazoviek každých 20-30 minút.
  • Vyhnite sa používaniu obrazoviek aspoň hodinu pred spaním.

Zdravá a pestrá strava, pohyb a spánok

Toto sú tri základné zložky k tomu, aby sme sa cítili dobre. Je veľmi zvláštne, že vieme aké podmienky musí mať rastlinka, aby sa jej darilo. Vieme aké hnojivo použiť, ako často ju zalievať, koľko svetla jej dožičiť. Ak ide ale o nás ľudí, vieme si vedome a veľmi často ubližovať.

Nadmerné používanie obrazoviek môže mať viacero negatívnych vplyvov:

  • Nesústredenosť
    Obrazovky ponúkajú nekonečný tok informácií a stimulácie, čo môže sťažiť sústredenie na jednu vec.
  • Digitálna závislosť
    Nadmerné používanie obrazoviek môže viesť k závislosti, ktorá sa prejavuje nutkavou potrebou kontrolovať telefón alebo počítač aj vtedy, keď nie je potrebný.
  • Modré svetlo
    Obrazovky vyžarujú modré svetlo, ktoré potláča produkciu melatonínu, hormónu spánku. To môže viesť k problémom so zaspávaním a nekvalitnému spánku. Nedostatok spánku má negatívny vplyv na kognitívne funkcie, pamäť a náladu.
  • Zníženie objemu sivej hmoty
    Štúdie ukázali, že nadmerné používanie obrazoviek môže viesť k zníženiu objemu sivej hmoty v oblastiach mozgu zodpovedných za sústredenie, pamäť a emócie.
  • Sociálna izolácia
    Nadmerné používanie obrazoviek môže viesť k sociálnej izolácii a zníženiu sociálnych interakcií.
  • Depresia a úzkosť
    Štúdie ukázali, že nadmerné používanie obrazoviek môže súvisieť s depresiou a úzkosťou.

Tip na dobrú knihu

Digitálna demencia

Digitálne média nás odbremeňujú od duševnej práce. To, čo sme kedysi riešili hlavou, vybavujú dnes za nás počítače, smartfóny, organizátory a navigácie. Prináša to však nesmierne nebezpečenstvo…

Autor: Manfred Spitzer

kniha: Martinus
e-kniha: Martinus

Dôležité je poznamenať, že tieto vplyvy sa prejavujú u ľudí rôzne a závisia od individuálnych faktorov, ako je vek, dĺžka používania obrazoviek a typ obsahu, ktorý je konzumovaný.

Obrazovky - kto komu dnes slúži

Ďalšie zaujímavé články

Čo je emočná zrelosť?

Čo je emočná zrelosť?

Emočná zrelosť je jedným z kľúčov k harmonickému životu. Emocionálna zrelosť je schopnosť jednotlivca zvládať