Začiatok školského roka: Nový štart pre všetkých

Stres zo školy môže ovplyvniť každé dieťa. Dozviete sa, ako rozpoznať úzkosť zo školy u detí a aké sú účinné riešenia pre vašu rodinu.

Kľúčové body článku:

  • Začiatok školského roka predstavuje nový štart pre celú rodinu, nielen pre deti
  • Vývinové ťažkosti sa môžu prejaviť silnejšie pri prechode do nového školského roku
  • Včasná podpora a správne intervenčné metódy dokážu výrazne zlepšiť školské výsledky
  • Každé dieťa má svoj potenciál – aj s vývinovými ťažkosťami môže dosiahnuť školský úspech

Obsah článku

Časť našich klientov si všimla, že ich deti majú na začiatku septembra väčšie ťažkosti s koncentráciou a učením. Začiatok školského roka totiž nie je len o nových zošitoch, taškách a učebných osnovách. Je to nový štart, ktorý môže byť plný výziev aj možností – pre deti, študentov, učiteľov aj rodičov.

Pre mnohé deti predstavuje nový školský rok stres z neznámeho prostredia, nových učiteľov či zvýšených nárokov. Práve v tomto období sa môžu prejaviť alebo zintenzívniť vývinové ťažkosti, ktoré predtým neboli tak viditeľné.

Adaptačné ťažkosti, Centrum Avare

Čo znamená začiatok školského roka pre rodiny?

Začiatok septembra prináša do rodinného života výrazné zmeny. Deti sa musia prispôsobiť novému režimu, novým očakávaniam a často aj novému kolektívu. Pre rodičov to znamená reorganizáciu času, plánov a často aj financií.

V Centre Avare za takmer 15 rokov praxe pozorujeme, že práve prvé týždne školského roka sú kľúčové pre nastavenie celého školského roku. Deti, ktoré majú ťažkosti s koncentráciou, pozornosťou alebo učením, môžu v tomto období zažívať zvýšený stres a frustráciu.

Typické prejavy, ktoré si môžu rodičia všimnúť na začiatku školského roka:

  • zvýšená únava a podráždenosť
  • ťažkosti so zapamätávaním si nových informácií
  • komplikácie s orientáciou v priestore školy
  • motorická neobratnosť pri písaní alebo kreslení
  • ťažkosti s nasledovaním inštrukcií
Výskum realizovaný na slovenských základných školách s názvom Adaptation Difficulties of Children at the Beginning of School Attendance Based on the Optics of Primary School Teachers (p. Teleková et al., 2023) potvrdil, že adaptačné ťažkosti detí na začiatku školského roka sú rozpoznateľné v štyroch kľúčových oblastiach: emocionálnej (nedostatočná motivácia, rozptyľovanie), sociálnej (problémy s pravidlami, kontaktom so spolužiakmi), intelektuálnej (nízka úroveň vedomostí, potreba hry) a psychomotorickej (nedostatky v motorike, nižšia pracovná kapacita).

Skúsení pedagógovia pritom lepšie rozpoznávajú komplexnosť týchto ťažkostí ako začínajúci učitelia. Celú štúdiu v PDF formáte si môžete prečítať tu.

Pre všetky deti a ich rodičov

Milé deti, možno sa bojíte nových predmetov, učiteľov alebo spolužiakov. Možno vás čaká nová škola, nová trieda alebo úplne nový životný začiatok. A viete čo? To je úplne v poriadku.

Začiatky sú vždy trochu náročné – aj pre dospelých. Možno budete robiť chyby pri písaní, možno zabudnete domácu úlohu, možno sa budete cítiť stratení v novej budove školy. Ale chyby sú dôkazom, že sa učíte a posúvate dopredu. Každý, aj ten najmenší krok vás robí silnejšími a múdrejšími.

Každý deň je ako čistý list v zošite – môžete ho zapísať svojimi skutkami, slovami, úsmevmi a malými víťazstvami. Neočakávajte, že všetko pôjde hneď hladko. Niekedy „spadnete“, niekedy nebudete vedieť odpoveď, niekedy sa budete cítiť unavení alebo smutní.

Ale ak zostanete zvedaví, odvážni a trpezliví, každý ďalší deň bude o kúsok lepší. A keď sa urobia chyby – nevadí. Dôležité je postaviť sa a skúšať to znova. Pretože práve takto rastieme a zlepšujeme sa.

Milí rodičia, aj vy máte právo na obavy. Možno sa bojíte, či vaše dieťa zvládne nové výzvy, či nebude mať ťažkosti, či sa dokáže prispôsobiť. Vaše obavy sú pochopiteľné a normálne. Ale pamätajte – každé dieťa má v sebe neskutočnú silu a schopnosť prekonávať prekážky. Niekdy len potrebuje trochu viac času, podpory alebo iný prístup.

Keď budeme pracovať spolu – deti, rodičia a odborníci – dokážeme skutočné zázraky. Neexistuje prekážka, ktorú by nebolo možné prekonať s trpezlivosťou, láskou a správnymi nástrojmi.

Neexistuje prekážka, ktorú by nebolo možné prekonať, Centrum Avare

Ako sa pripraviť na nový školský rok

Príprava na nový školský rok by mala začať už týždne pred začiatkom vyučovania. Nejde len o materiálne zabezpečenie, ale hlavne o prípravu dieťaťa na psychickej a emocionálnej úrovni.

Postupná adaptácia na nový režim

Tri týždne pred začiatkom školy postupne upravujte denný režim. Posúvajte čas večerného chodenia spať a ranného vstávania o 15-30 minút každé dva dni. Tým dieťaťu umožníte plynulý prechod z prázdninového na školský režim.

Obnovenie učebných návykov je rovnako dôležité. V poslednom týždni prázdnin môžete s dieťaťom tráviť 20-30 minút denne čítaním, písaním alebo riešením jednoduchých úloh. Nejde o náročnú prípravu, ale o „naštartovanie“ mozgu na učenie.

Emocionálna príprava

Rozprávajte sa s dieťaťom o jeho pocitoch ohľadom začiatku školy. Mnohé deti majú obavy z neznámeho, ktoré sa dajú zmierniť otvorenými rozhovormi. Ak je to možné, navštívte školu alebo triedu ešte pred začiatkom vyučovania.

Pre deti s vývinovými ťažkosťami je osobitne dôležité pripraviť ich na možné komplikácie a uistiť ich, že ich budete podporovať bez ohľadu na výsledky.

Domáce prostredie a rodinná podpora, Centrum Avare

Kedy vyhľadať odbornú pomoc

Včasné rozpoznanie potrieb dieťaťa je kľúčové pre jeho školský úspech. Existujú jasné signály, ktoré naznačujú, že by dieťa mohlo potrebovať odbornú podporu.

Varovné signály v prvých týždňoch školy

Pozorujte tieto prejavy, ktoré môžu indikovať potrebu odbornej pomoci:

  • dieťa má trvalé ťažkosti s pochopením jednoduchých inštrukcií
  • nedokáže si zapamätať základné informácie (meno učiteľky, číslo triedy)
  • má výrazné komplikácie s písaním alebo kreslením
  • vykazuje extrémnu únavu alebo podráždenosť po škole
  • vyhýba sa školským aktivitám alebo odmietne chodiť do školy

Tieto príznaky môžu poukazovať na rôzne vývinové ťažkosti, od porúch pozornosti cez ťažkosti s učením až po motorické komplikácie. Skoré rozpoznanie a intervencia výrazne zvyšujú šance na úspešné zvládnutie školských požiadaviek.

Kedy je správny čas na konzultáciu

Neváhajte nás kontaktovať, ak vaše obavy alebo ťažkosti dieťaťa pretrvávajú dlhšie ako dva týždne od začiatku školy. V Centre Avare veríme, že žiadna otázka nie je zbytočná a radšej riešime ťažkosti v začiatkoch, ako aby sa neskôr rozvinuli do väčších komplikácií.

Intervenčné metódy pre školský úspech

V Centre Avare pracujeme s komplexnými intervenčnými metódami, ktoré dokážu výrazne zlepšiť školské výsledky detí s vývinovými ťažkosťami.

JIAS sluchový tréning je špecializovaná intervenčná metóda, ktorá pomáha zlepšovať reč, výslovnosť, čítanie, komunikáciu a koncentráciu. Pre deti na začiatku školského roka môže byť osobitne prínosná.

Ako JIAS pomáha pri školských ťažkostiach:

  • zlepšuje schopnosť rozlišovať zvuky a slová
  • podporuje rozvoj čítania s porozumením
  • posilňuje koncentráciu a pozornosť
  • pomáha s lepším spracovaním slovných inštrukcií

Deti, ktoré absolvovali JIAS sluchový tréning, často vykazujú zlepšenie v školských výsledkoch už po niekoľkých týždňoch pravidelného tréningu.

Bilaterálna integrácia je efektívny tréning na prepájanie kognície (myslenia) s motorikou (pohybom). Pre školákov je to kľúčová schopnosť, pretože väčšina školských aktivít vyžaduje koordináciu medzi myslením a pohybom.

Prínosy bilaterálnej integrácie pre školský úspech:

  • zlepšenie písomného prejavu a kvality písma
  • lepšia koordinácia pri športových aktivitách
  • zvýšenie koncentrácie pri učení
  • posilnenie sebavedomia v školskom prostredí

Ďalšie podporné intervenčné metódy

Ak to situácia vyžaduje, môžeme odporučiť aj ďalšie intervenčné metódy ako INPP program zameraný na prácu s reflexami a koordináciou, alebo Tomatis metódu pre komplexnú neurosenzórickú stimuláciu.

Pre komplexnú podporu celej rodiny môžeme doplniť intervenčné metódy o koučing pre rodičov zameraný na osobnostný rozvoj a sebapoznanie, alebo výchovné poradenstvo, ktoré pomáha s nastavením správnych výchovných štýlov a jasných rodinných pravidiel. V niektorých prípadoch môže byť prospešná aj metóda konštelácií, ktorá odkrýva skryté rodinné dynamiky ovplyvňujúce správanie detí.

Tieto doplnkové prístupy často pomáhajú vytvoriť optimálne prostredie pre úspešnú implementáciu hlavných intervenčných metód a dlhodobý úspech dieťaťa v školskom prostredí.

Praktické rady pre rodičov na začiatok školského roka

Vytvorenie podporného domáceho prostredia

Vytvorte dieťaťu pokojné miesto na učenie bez rušivých elementov. Ideálne je mať vyhradený stôl alebo kútik len na školské aktivity, kde dieťa nebude rozptyľované televíziou, hračkami alebo hlukmi z kuchyne.

Stanovte jasný denný režim s pevne stanovenými časmi na učenie, hranie a odpočinok. Deti s vývinovými ťažkosťami potrebujú štruktúru a predvídateľnosť viac ako ostatné.

Komunikácia so školou

Nadviažte kontakt s triednou učiteľkou (alebo učiteľom) už v prvých dňoch školského roka. Informujte ju o špecifických potrebách vašeho dieťaťa a o tom, aké stratégie fungovali v minulosti.

Ak vaše dieťa využíva intervenčné metódy, nezabudnite o tom informovať školu. Učitelia tak môžu lepšie pochopiť pokroky dieťaťa a prispôsobiť svoje očakávania.

Čo robiť pri ťažkostiach

Budovanie sebavedomia

Oslavujte malé úspechy a pokroky vašeho dieťaťa. Pre deti s vývinovými ťažkosťami môže byť úspechom už to, že si zapamätali domácu úlohu alebo dokončili cvičenie bez pomoci.

Zdôrazňujte silné stránky dieťaťa. Každé dieťa má oblasti, v ktorých vyniká, aj keď má inde komplikácie.

Pozitívne školské momenty, Centrum Avare

Čo môžete očakávať od odbornej podpory

V Centre Avare pristupujeme k začiatku školského roka ako ku kľúčovému obdobiu. Naša 15-ročná prax ukázala, že deti, ktoré dostanú správnu podporu už na začiatku školského roka, majú výrazne lepšie výsledky počas celého školského roka.

Počas prvej konzultácie:

  • posúdime aktuálne ťažkosti dieťaťa
  • navrhneme vhodné intervenčné metódy
  • vytvoríme individuálny plán podpory
  • poskytneme konkrétne rady pre domáce prostredie

Pri pravidelnej podpore môžete očakávať:

  • postupné zlepšovanie školských výsledkov
  • zvýšenie sebavedomia dieťaťa
  • lepšiu komunikáciu medzi rodinou a školou
  • dlhodobé stratégie pre školský úspech

Early Childhood Research QuarterlyRozsiahla americká štúdia Prevalence and prediction of kindergarten-transition difficulties realizovaná na vzorke 688 detí z 45 tried (Jiang et al., 2021) odhalila alarmujúce rozmery adaptačných ťažkostí pri prechode do školy. Výskum ukázal, že až 72% detí zažíva adaptačné problémy aspoň v jednej oblasti, pričom viac ako 30% detí má ťažkosti vo všetkých piatich skúmaných oblastiach súčasne. Najčastejšie problémy sa týkali organizovania sa (56% detí), práce v skupinách (53%), zvládania akademických požiadaviek (54%) a nadväzovania priateľstiev (50%). Štúdia identifikovala ako kľúčové prediktory úspešnej adaptácie predškolské vzdelávanie, pohlavie dieťaťa a domáci jazyk, pričom chlapci a deti bez predškolskej skúsenosti vykazovali výrazne vyššie riziko adaptačných ťažkostí. Viac informácií o štúdii nájdete tu.

Kľúčové zistenia (odrážky):

  • Prevalencia problémov: 72% detí má adaptačné ťažkosti aspoň v jednej oblasti, 30% vo všetkých piatich oblastiach
  • Najčastejšie problémy: Organizovanie sa (56%), práca v skupinách (53%), akademické požiadavky (54%), nadväzovanie priateľstiev (50%)
  • Rizikové faktori: Chlapci majú 2-3x vyššie riziko adaptačných ťažkostí ako dievčatá
  • IEP deti: Deti so špeciálnymi potrebami majú 5,9-11,6x vyššie riziko adaptačných problémov
  • Predškolské vzdelávanie: Deti s predškolskou skúsenosťou majú o 40% nižšie riziko adaptačných ťažkostí
  • Socioekonomický status: Vyšší príjem rodiny znižuje pravdepodobnosť adaptačných ťažkostí o 30%
  • Viacnásobné problémy: Deti s adaptačnými ťažkosťami majú tendenciu mať problémy vo viacerých oblastiach súčasne

Často kladené otázky o strese zo školy

Kedy je najlepší čas začať s intervenčnými metódami?

Najlepší čas je hneď, ako si všimnete prvé ťažkosti. Začiatok školského roka je ideálny na štart, pretože dieťa má čas na adaptáciu na nové stratégie spolu s prispôsobovaním sa na školu.

Každé dieťa je jedinečné. Prvé pozitívne zmeny môžete pozorovať už po 4-6 týždňoch pravidelnej práce. Významné zlepšenie sa zvyčajne dostavuje po 3-6 mesiacoch.

Určite áno. Aj keď je ideálne začať čo najskôr, naše intervenčné metódy sú účinné aj u starších detí a dokonca aj u dospelých.

Prvá konzultácia trvá zvyčajne 60-90 minút. Následné stretnutia sa prispôsobujú potrebám dieťaťa, zvyčajne trvajú 45-60 minút.

Vo väčšine prípadov áno. Naším cieľom je pomôcť deťom úspešne fungovať v bežnom školskom prostredí. Intervenčné metódy im poskytujú nástroje na zvládnutie školských požiadaviek.

Nie je to nevyhnutné. Ak máte obavy o vývoj vašeho dieťaťa, môžete nás kontaktovať priamo. V prípade potreby vás nasmerujeme na ďalšie vyšetrenia.

Začnite s nádejou a podporou

Začiatok školského roka môže byť náročný, ale so správnou podporou a pochopením sa každé dieťa môže naučiť úspešne zvládať školské výzvy. V Centre Avare veríme, že každé dieťa má svoj potenciál a naším poslaním je pomôcť mu tento potenciál naplno rozvinúť.

Neváhajte nás kontaktovať, ak máte akékoľvek otázky alebo obavy týkajúce sa školského úspechu vašeho dieťaťa. Každá ťažkosť má riešenie a my vám pomôžeme nájsť to správne pre vašu rodinu.

Kontaktujte Centrum Avare

Nový školský rok môže byť začiatkom pozitívnych zmien nielen pre vaše dieťa, ale pre celú rodinu. Vítajte ho s optimizmom a dôverou – sme tu, aby sme vás na tejto ceste podporili.

Kontaktujte Centrum Avare ešte dnes a urobte z tohto školského roka rok úspechov a spokojnosti pre vaše dieťa.

Začiatok školského roka: Nový štart pre všetkých, Centrum Avare

Ďalšie zaujímavé články

Kontakt

Centrum Avare
Na Vrátkach 1/F
841 01 Bratislava

T: +421 948 835 695
E: info@avare.sk

Kto sme

Sme profesionáli, ktorí sa riadia tromi zásadami:

  • odbornosť
  • komplexnosť
  • ľudskosť
Newsletter
Sledujte nás
Kontakt

Centrum Avare
Na Vrátkach 1/F
841 01 Bratislava

T: +421 948 835 695
E: info@avare.sk

© 2025 Centrum Avare, Všetky práva vyhradené